DISCLAIMER
We doen ons uiterste best om deze pagina zo zorgvuldig mogelijk same te stellen, echter kunnen we helaas niet garanderen dat deze foutloos, volledig en actueel is.
Daarom kunnen aan de informatie en adviezen op deze pagina geen rechten worden ontleend.
Huurprijs
De huurprijs die je ons maandelijks betaalt, bestaat uit twee delen: de netto huur (ook wel kale huur genoemd) en het voorschot servicekosten.
Servicekosten
Servicekosten variëren per woonruimte en bestaan o.a. uit warmte, water, elektra, internet, witgoed, klein onerhoud, ict, beheer en gemeentelijke belastingen.
Voorschot
De servicekosten zijn een voorschot. Gedurende het tweede kwartaal, uiterlijk 1 juli krijg je een afrekening van de daadwerkelijke kosten van het vorige kalenderjaar. Je krijgt dan geld terug, of je moet bijbetalen.
Q: Wie is onze warmteleverancier?
A: We maken in het Krachtstation gebruik van Stadswarmte, welke we moeten afnemen van Eneco. De prijs voor warmte hebben we eind december 2023 moeten vastleggen voor heel 2024. De maximum prijs die voor warmte mag worden gevraagd wordt berekend door de ACM.
Voor Electriciteit hebben we een variabel contract per januari 2024. Het is mogelijk dat deze prijzen in 2024 zullen dalen of stijgen.
We houden de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten en zullen bij een grote daling of stijging het voorschot servicekosten hierop aanpassen.
Q: Waarom zijn er metertjes van Ista op de verwarmingen geplaatst?
A: Er zijn meters op de radiatoren geplaatst om het warmteverbruik van alle bewoners te meten. Zo kunnen de totale warmtekosten van het gebouw eerlijk (naar verbruik) verdeeld worden en betaalt iedere bewoner wat hij/zij aan warmte verbruikt heeft.
Q: Wat doet ista Nederland?
A: Ista Nederland maakt de afrekening van uw warmte- en/of waterverbruik in opdracht van uw beheerder. Hiervoor meten wij het verbruik in alle woningen van het gebouw waarin u woont en berekenen voor alle bewoners de kosten.
Er wordt weleens gedacht dat ista een energiebedrijf is. Dat is niet zo. ista is een onafhankelijke organisatie en zorgt voor de plaatsing van de meters, de registratie van de meterstanden, het onderhoud van de meters en het opstellen van de individuele afrekeningen. In de meeste gevallen verrekent uw beheerder met u het bedrag dat u teveel heeft betaald of moet bijbetalen. Uw beheerder kan dit ook uitbesteed hebben aan ista.
Voor meer informatie kan je kijken op de Veel gestelde vragen pagina van Ista
https://www.ista.com/nl/bewonersinformatie/veelgestelde-vragen/#:~:text=Er%20zijn%20meters%20op%20de,zij%20aan%20warmte%20verbruikt%20heeft.
Q: Waarom is het voorschot servicekosten per januari 2023 gestegen?
A: De prijzen voor energie zijn in Nederland zijn in 2022 de lucht in geschoten.
Gedurende 2022 hadden we vaste prijzen en daarom hadden we maar beperkt last van die extreme stijging van de energiekosten. We hebben november 2022 een informatieavond over dit onderwerp gehouden en daarin aangegeven dat de prijzen per januari 2023 zullen stijgen. Het is belangrijk om te beseffen dat de verhoging in grote mate wordt veroorzaakt door de stijging van de elektriciteitsprijs. In de jaren 2020-2022 hadden we een zeer gunstig elektriciteitscontract met een lage prijs. In 2023 krijgen we alle stijging van het afgelopen jaar in één keer.
We hebben eind december 2022 de de nieuwe tarieven binnengekregen voor 2023. De tarieven voor warmte zijn met een factor 2 en voor elektriciteit met een factor 3,5 gestegen. Vervolgens hebben we op basis van die prijzen en het verbruik in 2021 het nieuwe servicekosten voorschot voor 2023 bepaald. Het positieve nieuws is dat we in 2022 door maatregelen en bewustwording voor het eerst een lager elektriciteitsverbruik zien is.
Q: Kunnen jullie een inschatting geven van de berekening van warmtekosten blokverwarming door Eneco voor 2024?
A: De warmtekosten voor blokverwarming worden berekend op basis van het verbruik in Gigajoule (GJ) en de warmteprijs per GJ. Hieronder zijn de warmteprijzen ex btw van Eneco voor de jaren 2022, 2023 en 2024 (tot september) samengevat.
Het verbruik laat de afgelopen jaren een daling zien van circa 10% per jaar
Warmteprijzen per Gj:
- 2022: € 36,77689
- 2023: € 75,13001
- 2024 (t/m september): € 42,33049
Kortom, In 2023 steeg de warmteprijs per GJ met ongeveer 104,90% ten opzichte van 2022, terwijl deze in 2024 tot september met ongeveer 43,73% daalde ten opzichte van 2023. Deze veranderingen in de warmteprijs hebben invloed op de totale warmtekosten, afhankelijk van het verbruik per jaar.
De bewoners die in 2023 een kamer huurden bij de Stadsoase zijn gecompenseerd door de tijdelijke compensatieregeling tegemoetkoming blokverwarmingen. Deze regeling is stopgezet per 2024. Verder is begin 2024 de belasting op energie verhoogt.
Q: Ik zie in de media dat de energieprijzen dalen, waarom betaal ik een hoog voorschot aan servicekosten?
A: We maken in het Krachtstation gebruik van Stadswarmte, welke we moeten afnemen van Eneco. De prijs voor warmte hebben we eind december 2023 moeten vastleggen voor heel 2024. De maximum prijs die voor warmte mag worden gevraagd wordt berekend door de ACM.
Voor Electriciteit hebben we een variabel contract per januari 2024. Het is mogelijk dat deze prijzen in 2024 zullen dalen of stijgen.
We houden de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten en zullen bij daling het voorschot servicekosten gedurende het jaar hierop aanpassen.
Q: Hoe berekenen jullie mijn servicekosten?
A: De huurcommissie bepaalt de regels over servicekosten. Wil je meer weten over servicekosten? Lees hieronder de meestgevraagde vragen en antwoorden of lees het beleidshandboek van de huurcommissie.
Q: Hoe wordt de hoogte van het voorschot servicekosten bepaald?
A: Je betaalt de servicekosten in je huur op basis van een schatting, bijvoorbeeld als het over energie, gas of water gaat. Deze schatting is gebaseerd op het gemiddelde gebruik in het verleden of op verwachte toekomstige kosten. Na afloop van elk kalenderjaar krijgen we een factuur van het jaarverbruik. In het tweede kwartaal, uiterlijk vóór 1 juli sturen we per huurder een afrekening van het vorige kalenderjaar: dat is het verschil tussen het voorschot dat je hebt betaald, en de daadwerkelijke kosten. Als je je kamer maar een gedeelte van het kalenderjaar hebt gehuurd, dan berekenen we de kosten natuurlijk alleen over die periode. Overigens geldt voor de meeste huurders dat ze geld terug krijgen.
Q: Verdienen jullie geld aan de servicekosten?
A: Nee, wij verdienen niet aan de servickosten. Mocht je na de servicekostenafrekening teveel aan servicekosten hebben betaald krijg je dat tijdens de afrekening teruggestort.
Q: Hoe bepalen we de verwarmingskosten?
A: Van alle servicekosten is de afrekening van de verwarmingskosten het meest complex. Om te begrijpen hoe deze afrekening tot stand komt, is het allereerst handig om te weten dat de kosten voor de warmte worden verdeeld in vaste kosten 35% en variabele kosten 65% (deze verdeling hanteert de huurcommissie, zie ook het beleidsboek servicekosten). Iedere kamer (of bedrijf) betaalt de vaste kosten naar rato van het aantal vierkante meters van de betreffende kamer (of bedrijf) van het totaal. De variabele kosten worden verdeeld obv de ISTA meters. Dan zijn er ook nog gemeenschappelijke ruimtes zoals de zitkamer / keuken / badkamer, het verbruik daarvan wordt obv de ISTA meters vastgesteld en hoofdelijk verdeeld over het aantal bewoners in de woongroep.
Op het moment dat iemand maar een deel van het kalenderjaar een kamer bij ons heeft gehuurd, kijken we welke maanden er in de huurperiode zaten (winter maanden zijn duurder dan zomer maanden) en compenseren we daarvoor. Dit doen we omdat het voorschot servicekosten niet gelijk loopt met het gebruik van de verwarmingskosten (in de zomer betaal je teveel voorschot en in de winter te weinig).
Q: Heb ik recht op energiecompensatie?
A: De bewoners die in 2023 een kamer huurden bij de Stadsoase zijn gecompenseerd door de tijdelijke compensatieregeling tegemoetkoming blokverwarmingen. Deze regeling is helaas stopgezet per 2024. Verder is begin 2024 de belasting op energie verhoogt.
Q: Hebben jullie tips om warmte te besparen?
A: Energiebesparende maatregelen warmteverbruik
- Kleed je warm aan. Warme truien, teddy vesten en (fleece)dekentjes zijn je vriend.
- Verwarming laag of uit als de ruimte niet wordt gebruikt
- Radiatorfolie achter de verwarming plaatsen
- Buisisolatie aanbrengen over de verwarmingsbuizen
We hebben in november 2023 radiatorfolie, buisisolatie, dubbelzijdig tape en ledverlichting verspreidt over de woongroepen, mocht er meer nodig zijn, kan dit gratis worden aangevraagd bij pandbeheer). - Vergeet ook tijdens de winter niet om minimaal 15 minuten per dag te ventileren om te zorgen dat er ook tijdens de koude periode voldoende verse lucht binnenkomt*.
* Veel mensen denken niet aan ventilatie wanneer ze denken aan energiebesparende maatregelen, hoewel ventilatie weldegelijk een belangrijke bijdrage kan leveren aan de besparing van jouw energiekosten. Ventilatie zorgt namelijk voor schone en droge lucht in de woning, waardoor de woning sneller verwarmd kan worden. Droge lucht wordt namelijk sneller verwarmd dan vochtige lucht. Zeker in de winter ontstaat er een hoge luchtvochtigheid in huis omdat we de ramen dichthouden. Hoge luchtvochtigheid ontstaat door koken en douchen, maar ook door simpelweg ademen en bewegen. Naast dat de hoge luchtvochtigheid zorgt voor schimmel in de woning, zorgt het er ook voor dat je woning meer energie moet verbruiken om lucht op te warmen. Als de verwarming aanstaat kan er ook juist een te lage luchtvochtigheid ontstaan in je huis, wat niet goed is voor de gezondheid.
Q: Hebben jullie tips om electriciteit te besparen?
A: Energiebesparende maatregelen electraverbruik
- Korter douchen
- Lampen vervangen door led
- Gebruik slimme stekkers met energiemeter.
- Verlichting uit bij vertrek
- Isoleren verwarmingsbuizen (buisisolatie beschikbaar bij pandbeheer)
- Isolatiefolie achter verwarming (isolatiefolie en dubbelzijdig tape beschikbaar bij pandbeheer)
- Apparaten niet op stand-by
- Samen koken. Over een jaar genomen maakt dit een enorm verschil in het gebruik van de keukenapparatuur.
Grootverbruikers van electriciteit zijn onder andere: elektrische kachels*, koelkasten*, airfryers, kookplaten*, waterkokers*, ovens*, magnetrons*, aquaria, elektrische dekens, wasmachines, stofzuigers, electrische voertuigen*.
*Het is niet toegestaan om electrische kachels, ovens, magnetrons, koelkasten of electrische voertuigen in je kamer te gebruiken of op te laden.
Vragen?
Hopelijk zijn er al een hoop van je vragen beantwoord! Heb je nog mee vragen? Stuur gerust een mailtje naar pandbeheer@krachtstation.com. Voor meer informatie over servicekosten in het algemeen of de geldende procedures kun je terecht op de site van de Huurcommissie: www.huurcommissie.nl.
DISCLAIMER
We doen ons uiterste best om deze pagina zo zorgvuldig mogelijk same te stellen, echter kunnen we helaas niet garanderen dat deze foutloos, volledig en actueel is.
Daarom kunnen aan de informatie en adviezen op deze pagina geen rechten worden ontleend.