FAQ Servicekosten & Energie

Klik hier voor algemene vragen
 

Huurprijs
De huurprijs die je ons maandelijks betaalt, bestaat uit twee delen: de netto huur (ook wel kale huur genoemd) en het voorschot servicekosten.

Servicekosten
Servicekosten variëren per woonruimte en bestaan o.a. uit warmte, water, elektra, internet, witgoed, klein onerhoud, ict, beheer en gemeentelijke belastingen.

Voorschot
De servicekosten zijn een voorschot. Gedurende het tweede kwartaal, uiterlijk 1 juli krijg je een afrekening van de daadwerkelijke kosten van het vorige kalenderjaar. Je krijgt dan geld terug, of je moet bijbetalen.

Q: Waarom is het voorschot servicekosten per januari 2023 gestegen?
A: De prijzen voor energie zijn in Nederland zijn in 2022 de lucht in geschoten.
Gedurende 2022 hadden we vaste prijzen en daarom hadden we maar beperkt last van die extreme stijging van de energiekosten. We hebben november 2022 een informatieavond over dit onderwerp gehouden en daarin aangegeven dat de prijzen per januari 2023 zullen stijgen. Het is belangrijk om te beseffen dat de verhoging in grote mate wordt veroorzaakt door de stijging van de elektriciteitsprijs. In de jaren 2020-2022 hadden we een zeer gunstig elektriciteitscontract met een lage prijs. In 2023 krijgen we alle stijging van het afgelopen jaar in één keer. 

We hebben eind december 2022 de de nieuwe tarieven binnengekregen voor 2023. De tarieven voor warmte zijn met een factor 2 en voor elektriciteit met een factor 3,5 gestegen. Vervolgens hebben we op basis van die prijzen en het verbruik in 2021 het nieuwe servicekosten voorschot voor 2023 bepaald. Het positieve nieuws is dat we in 2022 door maatregelen en bewustwording voor het eerst een lager elektriciteitsverbruik zien is.

Q: Ik zie in de media dat de energieprijzen dalen, waarom betaal ik alsnog een hoog voorschot aan servicekosten?
A: We maken in het Krachtstation gebruik van Stadswarmte, welke we moeten afnemen van Eneco. De prijs voor warmte hebben we eind december 2022 moeten vastleggen voor heel 2023. De maximum prijs die voor warmte mag worden gevraagd wordt berekend door de ACM.
Voor Electriciteit hebben we een variabel contract per januari 2023. Het is mogelijk dat deze prijzen in 2023 zullen dalen.

We houden de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten en zullen bij daling het voorschot servicekosten gedurende het jaar hierop aanpassen.

Q: Hoe berekenen jullie mijn servicekosten?
A: De huurcommissie bepaalt de regels over servicekosten. Wil je meer weten over servicekosten? Lees hieronder de meestgevraagde vragen en antwoorden of lees het beleidshandboek van de huurcommissie.

Q: Hoe wordt de hoogte van het voorschot servicekosten bepaald?
A: Je betaalt de servicekosten in je huur op basis van een schatting, bijvoorbeeld als het over energie, gas of water gaat. Deze schatting is gebaseerd op het gemiddelde gebruik in het verleden of op verwachte toekomstige kosten. Na afloop van elk kalenderjaar krijgen we een factuur van het jaarverbruik. In het tweede kwartaal, uiterlijk vóór 1 juli sturen we per huurder een afrekening van het vorige kalenderjaar: dat is het verschil tussen het voorschot dat je hebt betaald, en de daadwerkelijke kosten. Als je je kamer maar een gedeelte van het kalenderjaar hebt gehuurd, dan berekenen we de kosten natuurlijk alleen over die periode. Overigens geldt voor de meeste huurders dat ze (gelukkig!) geld terug krijgen. 

Q: Verdienen jullie geld aan de servicekosten?
A: Nee, wij verdienen niet aan de servickosten.

Q: Hoe bepalen we de verwarmingskosten?
A: Van alle servicekosten is de afrekening van de verwarmingskosten het meest complex. Om te begrijpen hoe deze afrekening tot stand komt, is het allereerst handig om te weten dat de kosten voor de warmte worden verdeeld in vaste kosten 35% en variabele kosten 65% (deze verdeling hanteert de huurcommissie, zie ook het beleidsboek servicekosten). Iedere kamer (of bedrijf) betaalt de vaste kosten naar rato van het aantal vierkante meters van de betreffende kamer (of bedrijf) van het totaal. De variabele kosten worden verdeeld obv de ISTA meters. Dan zijn er ook nog gemeenschappelijke ruimtes zoals de zitkamer / keuken / badkamer, het verbruik daarvan wordt obv de ISTA meters vastgesteld en hoofdelijk verdeeld over het aantal bewoners in de woongroep.

Op het moment dat iemand maar een deel van het kalenderjaar een kamer bij ons heeft gehuurd, kijken we welke maanden er in de huurperiode zaten (winter maanden zijn duurder dan zomer maanden) en compenseren we daarvoor. Dit doen we omdat het voorschot servicekosten niet gelijk loopt met het gebruik van de  verwarmingskosten (in de zomer betaal je teveel voorschot en in de winter te weinig).

Q: Heb ik recht op energiecompensatie?
A: Het krachtstation maakt gebruik van blokverwarming. Het kabinet heeft in januari 2023 een inschatting gegeven van de tegemoetkoming die huishoudens met blokverwarming krijgen (Bron: NOS). Deze moeten wij vanuit het Krachtstation voor je aanvragen. We kunnen de subsidies nu helaas nog niet aanvragen en we weten nog niet hoe we dit precies moeten verrekenen. Zodra we meer weten, werken we de informatie op deze pagina bij. 

Q: Hebben jullie tips om warmte te besparen?
A: Energiebesparende maatregelen warmteverbruik

  • Kleed je warm aan. Warme truien, teddy vesten en (fleece)dekentjes zijn je vriend.
  • Verwarming laag of uit als de ruimte niet wordt gebruikt
  • Radiatorfolie achter de verwarming plaatsen
  • Buisisolatie aanbrengen over de verwarmingsbuizen
    We hebben in november radiatorfolie, buisisolatie, dubbelzijdig tape en ledverlichting verspreidt over de woongroepen, mocht er meer nodig zijn, kan dit gratis worden aangevraagd bij pandbeheer).
  • Vergeet ook tijdens de winter niet om minimaal 15 minuten per dag te ventileren om te zorgen dat er ook tijdens de koude periode voldoende verse lucht binnenkomt*.

* Veel mensen denken niet aan ventilatie wanneer ze denken aan energiebesparende maatregelen, hoewel ventilatie weldegelijk een belangrijke bijdrage kan leveren aan de besparing van jouw energiekosten. Ventilatie zorgt namelijk voor schone en droge lucht in de woning, waardoor de woning sneller verwarmd kan worden. Droge lucht wordt namelijk sneller verwarmd dan vochtige lucht. Zeker in de winter ontstaat er een hoge luchtvochtigheid in huis omdat we de ramen dichthouden. Hoge luchtvochtigheid ontstaat door koken en douchen, maar ook door simpelweg ademen en bewegen. Naast dat de hoge luchtvochtigheid zorgt voor schimmel in de woning, zorgt het er ook voor dat je woning meer energie moet verbruiken om lucht op te warmen. Als de verwarming aanstaat kan er ook juist een te lage luchtvochtigheid ontstaan in je huis, wat niet goed is voor de gezondheid.


Q: Hebben jullie tips om electriciteit te besparen?
A: Energiebesparende maatregelen electraverbruik

  • Korter douchen
  • Lampen vervangen door led
  • Gebruik slimme stekkers met energiemeter.
  • Verlichting uit bij vertrek
  • Apparaten niet op stand-by
  • Samen koken. Over een jaar genomen maakt dit een enorm verschil in het gebruik van de keukenapparatuur.

Grootverbruikers van electriciteit zijn onder andere: elektrische kachels, airfryers, kookplaten, waterkokers, ovens, magnetrons, aquaria, elektrische dekens, wasmachines, stofzuigers.

Vragen?
Hopelijk zijn er al een hoop van je vragen beantwoord! Heb je nog mee vragen? Stuur gerust een mailtje naar pandbeheer@krachtstation.com. Voor meer informatie over servicekosten in het algemeen of de geldende procedures kun je terecht op de site van de Huurcommissie: www.huurcommissie.nl.

DISCLAIMER
We doen ons uiterste best om deze pagina zo zorgvuldig mogelijk same te stellen, echter kunnen we helaas niet garanderen dat deze foutloos, volledig en actueel is.
Daarom kunnen aan de informatie en adviezen op deze pagina geen rechten worden ontleend.