FAQ

FAQ (Veelgestelde Vragen)

Q: Op welk adres woon ik?
A: Iedereen woont officieel op het adres Amerikalaan 199, 3526 VD Utrecht. De kamernummers hanteren we alleen intern om o.a. je post te bezorgen.

Q: Hoeveel personen – inclusief mijzelf – wonen er na de verhuizing op het adres Amerikalaan 199?
A: Deze vraag wordt gesteld als je je verhuizing aan de Gemeente Utrecht wilt doorgeven. Ons advies is om hier het aantal mensen van je woongroep in te vullen. 

Q: Wat zijn de voorzieningen van mijn kamer?
A: Je kamer heeft geen voorzieningen, je deelt douche en toilet met anderen en er is een gemeenschappelijke keuken die is uitgerust met aanrechten, wasbakken, elektrische kookplaten, picknicktafels met sfeerverlichting en een bar. In de gemeenschappelijke keukens/badkamers zijn koelvriescombinaties en wasmachines aanwezig.

Q: Wat mag ik aan de gipsen wanden bevestigen?
A: Dat is aan jou maar geen dragende constructies voor zware zaken zoals TV-toestellen en hoogslapers want dat zullen de gipsen wanden niet houden. Als er door verkeerd bevestigen schade ontstaat, is die voor rekening van de huurder.

Q: Mag ik in de wanden boren?
A: Ja, zolang er geen schade ontstaat.

Q: Mag ik laminaat/tapijt leggen, behangen etc?
A: Jazeker! (Dit is ons in artikel 6.4.5 van de algemene huurvoorwaarden genoemde beleid).

Q: Mag ik mijn kamerdeur schilderen?
A: Ja, de binnenzijde sowieso en de buitenzijde in overleg met je gang/wooncluster.

Q: Mag ik mijn hele kamer inclusief vloer en plafond volgooien met verf?
A: Liever niet, als je de vloer en plafond uiteindelijk weer netjes oplevert, zullen we dit gedogen.

Q: Welke elektrische apparatuur kan ik op mijn kamer gebruiken?
A: De stroomcapaciteit op je kamer is beperkt (6 Ampere), de bedoeling is dat apparatuur die veel stroom tegelijkertijd verbruikt, in de gemeenschappelijke keuken wordt aangesloten (wij zorgen voor wasmachines en koelkasten).

Q: Hoe zit het met internet?
A: Iedere kamer heeft een router. Je kan hier een utp-kabeltje inprikken of inloggen via wifi.

Q: Wat moet ik doen als ik problemen heb met mijn internetverbinding?
A: Zet je wifi uit en dan weer aan. Start je computer/ telefoon opnieuw op.
Kijk op https://twitter.com/lomboxnet , internet storingen bij onze aanbieder worden worden altijd vermeldt op deze Twitter-Account.
Mocht dit niet werken kan je een mailtje sturen naar pandbeheer@krachtstation.com. 

Q: Is er een TV-aansluiting?
A: Nee, je kan uiteraard tv kijken via je internetaansluiting. Hiervoor zijn zowel gratis als betaalde opties (Netflix, Uitzending gemist, Knipr).

Q: Waar zitten de stopcontacten?
A: De stopcontacten bevinden zich per kamer op verschillende plaatsen.

Q: Hoe breed is de smalste kamer?
A: Circa 2m35.

Q: Kan ik de waarborgsom in termijnen betalen?
A: Als je echt grote problemen hebt om de waarborgsom in één keer te voldoen, neem dan contact met ons op en dan zullen we kijken wat we kunnen doen.

Q: Waarom moet ik mijn ouders/ verzorgers een garantstelling laten ondertekenen?
A: Omdat huurders, soms niet kunnen voldoen aan het overmaken van de maandelijkse huur en servicekosten. Is een garantstelling van de ouder of voogd,  voor deze maandelijkse betaling een voorwaarde om een kamer te kunnen huren bij Stadsoase.

Q: Hoe kan ik mijn huur opzeggen?
A: Zie hiervoor de algemene huurvoorwaarden artikel 10. Je kunt de huur opzeggen tegen de eerste dag van elke maand met een termijn van minimaal een maand. Je betaalt huur tot en met de laatste dag van de maand en de nieuwe huurder betaalt de huur vanaf de eerste dag van de maand.
Je kan je kamer opzeggen via je persoonlijke beheerlink, welke je via de mail hebt ontvangen bij de start van je huurcontract. 

Q: Wat gebeurt er als ik mijn huur heb opgezegd?
A: Er wordt dan een afspraak met je gemaakt door een van de pandbeheerders om je kamer te controleren en de sleutels in te nemen. Samen nemen jullie de opnamestaat*) door waarna deze wordt getekend. Is er schade, dan wordt deze met je borg verrekend. Is er geen schade, dan krijg je je borg volledig terug.

Q: Hoe komen jullie aan een nieuwe huurder?
A: Zie hiervoor het huishoudelijk reglement artikel 5. Ofwel wijzen wij de kamer die vrijkomt direct aan iemand toe, ofwel – de normale gang van zaken – nemen wij contact op met de desbetreffende gangbeheerder voor het organiseren van een hospiteeravond. De gangbeheerder krijgt dan van ons de bovenste 10 kandidaten van de wachtlijst door om uit te nodigen. Na afloop van de hospiteeravond draagt de gangbeheerder een kandidaat voor aan ons, die wij in de regel overnemen. De nieuwe huurder krijgt vervolgens digitaal de contractstukken ter ondertekening toegestuurd en er wordt een afspraak gemaakt met een van de pandbeheerders om de sleutels in ontvangst te nemen. Samen nemen jullie de opnamestaat*) door waarna deze wordt getekend.

Q: Mag ik binnen het pand of woongroep verhuizen?
A: Een interne verhuizing is toegestaan, echter geldt ook hiervoor de termijn van minimaal een maand. Mocht je dus voornemens zijn om intern te verhuizen overleg dit met je gangoudste, zodat het gang- en pandbeheer hier rekening mee kan houden! Intern verhuizen mag in totaal 2 x en maximaal 1 x per half jaar.

Q: Mag ik in Stadsoase Utrecht roken?
A: Ja, op je eigen kamer. Voor de rest mag in het hele complex, dus ook in de gemeenschappelijke keukens, niet worden gerookt.
Zie hiervoor het huishoudelijk reglement.

Q: Is er een lift aanwezig in het pand, welke ik kan gebruiken?
A: Nee, er is geen bruikbare lift aanwezig in het pand

Q: Hoeveel woongroepen zijn er/ hoeveel mensen wonen er op een woongroep?
A: Er zijn in totaal 11 woongroepen. Op een woongroep wonen tussen de 10 tot 22 mensen.

Q: Is de woongroep jongens en meisjes samen of gesplitst?
A: Op de woongroep wonen net als in het echte leven jongens en meisjes gezellig samen.

Q: Zijn er verplichtingen verbonden aan de woongroep?
A: Er is per woongroep een schoonmaakrooster, verder zijn de verplichtingen per woongroep anders, bespreek dit met je gangoudste. 

Q: Kan ik mijn kamer onderverhuren als ik een paar maanden wegga voor stage of studie?
A: Ja dit kan, je kan een verzoek tot onderhuur doen bij de pandbeheerder.  Let op: de aanvraagtermijn voor onderhuur is 2 weken!  Een onderhuurder, die minder dan twee maanden na goedkeuring van de onderhuur een kamer heeft ondergehuurd kan niet doorstromen als normale huurder. In alle gevallen heeft het onze voorkeur dat een kamer wordt aangeboden aan iemand van de wachtlijst die minimaal 2 maanden staat ingeschreven.

Q: Hoe lang sta je ongeveer op de wachtlijst?
A: Dit is afhankelijk van het natuurlijk verloop. We kunnen helaas geen uitspraken doen over de precieze tijd dat je op de wachtlijst staat. Op dit moment is het zo dat er mensen worden uitgenodigd die gemiddeld een jaar op de wachtlijst staan.

Q: Moet je kamer bij opzegging van de huur weer in originele staat terug gebracht worden?
A: Na de opzegging van je kamer, dien je je kamer leeg en schoon op te leveren volgens de normen. 

Q: Kan je als huurder gebruik maken van de faciliteiten op de begane grond?
A: Ja dat kan, loop even binnen bij de FDC Sportcentre of Coffeemania voor de mogelijkheden.

Q: Is de Stadsoase goed te bereiken met het OV?
A: Jazeker, kijk bijvoorbeeld op https://9292.nl/ hoe je de Stadsoase het makkelijkst kan bereiken.